Tramwaje:  [  2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12    ]   Autobusy:  [  T8   100   106   107   108   110   111   112   113   115   116   117   118   122   123   124   126   127   129   130   131   132   136   138   139   143   148   149   154   155   156   157   158   162   164   166   167   168   169   171   174   175   178   179   184   186   188   189   195   199   200   205   207   210   212   213   227   232   249   255   256   258   262   267   268   269   283   295   512   574    ]  
Nocne autobusy:  [  N1   N2   N3   N4   N5   N6   N8   N9   N11   N12   N13    ]  
Od 140 lat w Gdańsku jeżdżą tramwaje

Dokładnie dzisiaj (15.05.2013) mija 141 lat, gdy swoją działalność rozpoczęło pierwsze gdańskie przedsiębiorstwo tramwajowe, które jako filia berlińskiego towarzystwa tramwajów konnych (Deutsche Pferdeeisenbahngesellschaft) dokonała milowego kroku w historii naszego miasta: tego dnia zaczęły się pierwsze prace związane z budową trasy tramwaju konnego między Oliwą a Gdańskiem.

długa

(Tramwaj konny na ulicy Długiej - rys. Jakub Hoły)

A początki były trudne. Mnóstwo krytycznych uwag ze strony Fortyfikacji Miejskich, nadzoru budowlanego czy policji wymagały od berlińskich projektantów cierpliwości i wytrzymałości. To m.in. przez drobne spory,  które trwały miesiącami przez intensywną wymianę korespondencji pisemnej, uruchomienie tramwaju ciągle się opóźniało. Jedną z takich polemik była na przykład dyskusja,  czy budować torowisko po wschodniej czy zachodniej stronie dzisiejszej ul. 3 Maja? Z powodu niedokończonych torowisk jak i problemów z dostawą nowych wagonów tramwaje konne ruszyły w czerwcu 1873 roku jedynie na fragmencie budowanej trasy. Dopiero parę miesięcy później linia funkcjonowała już na całej planowanej trasie. W tym roku (2013) mija właśnie 140-letnia rocznica uruchomienia pierwszej linii konnej w Gdańsku.

Wspominając o historii gdańskich tramwajów, nie można zapomnieć o dyrektorze Oscarze Kupferschmidt, który począwszy od pierwszego dnia pracy przez kolejne  lata aż do roku 1922, kiedy to hucznie obchodzono 50-lecie powstania przedsiębiorstwa tramwajów gdańskich, nieprzerwanie kierował projektem. Szczególnie w początkowej fazie funkcjonowania tramwajów konnych, gdy firma padła ofiarą spekulantów i nagle znalazła się na skraju bankructwa,  Oscar Kupferschmidt wierzył w przyszłość komunikacji tramwajowej w Gdańsku i energicznie walczył o kontynuację przedsięwzięcia. Nie sposób wyobrazić  sobie rozwoju naszego miasta bez tramwajów ...

Gdańszczanie lubią swoje tramwaje o czym świadczy rosnące zainteresowanie komunikacją miejską. W roku 2009 podróżowało nią  w Gdańsku 147 803 899 pasażerów, w roku 2010: 154 936 795, w roku 2011:157 077 625 a w roku 2012 już nawet  162 258 991

Gdańskiej komunikacji tramwajowej życzymy samych sukcesów przez co najmniej 141 kolejnych lat!

 

Brzeźno

(Brzeźno - róg ulicy Gdańskiej i Zdrojowej z już zelektryfikowaną linią tramwajową, która kończyła się przy samym molo. Rok około 1910 - rys. Jakub Hoły)

Tramwaje w Gdańsku - kalendarium 

Tramwaje w Gdańsku – galeria

Zachęcamy do nadsyłania swoich zdjęć i wspomnień, dotyczących gdańskiej komunikacji tramwajowej, którymi chcieliby się Państwo podzielić. W miarę możliwości będziemy je publikować na tej stronie.

 
Strona główna

Dyrekcja i kierownicy

RODO

Ceny biletów

  Punkty sprzedaży
  Automaty biletowe
Tramwaj wodny

Karta Miejska

Gdańska
    Karta Dużej Rodziny


Ogólnopolska
     Karta Dużej Rodziny


Legitymacja studencka

Kontrola biletowa

Niepełnosprawni

Zezwolenia

Przetargi

Praca

Informacja dla pasażera

Otwarte dane ZTM

Linki

O ZTM

Kontakt

Skargi i wnioski

Reklamacje

strona bip

strona miasta gdańska


obrazek karta miejska
Gdańskie Centrum Kontaktu

telefoniczny

telefoniczny

BO_2018

PIT_2018