Tramwaje:  [  2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   63    ]   Autobusy:  [  100   106   107   108   110   111   112   113   115   116   117   118   122   123   124   126   127   129   130   131   136   138   139   143   148   149   151   154   155   156   157   158   161   162   164   166   167   168   169   171   174   175   178   179   184   186   188   189   195   199   200   205   207   210   212   213   227   232   255   256   258   262   267   268   269   283   295   315   512   574   606   622    ]  
Nocne autobusy:  [  N1   N2   N3   N4   N5   N6   N8   N9   N11   N12   N13    ]   Tramwaje wodne:  [  F5   F6    ]  
Debatowali o wspólnym bilecie metropolitalnym

1Jednym z wydarzeń towarzyszących pierwszemu dniu kongresu Smart Metropolia (Gdańsk, Amber Expo, 23-24 listopada 2016 r.). było spotkanie dotyczące kwestii wspólnego biletu metropolitalnego i dedykowanej mu technologii, połączone z warsztatami. Udział w nim wzięli nie tylko przedstawiciele firm oferujących zaawansowane technologie poboru opłat w transporcie zbiorowym, ale i przedstawiciele zarządów transportów miejskich z Polski Gdańsk reprezentował wiceprezydent Piotr Grzelak, a z ramienia Grodu nad Motławą całość wydarzenia koordynowało Biuro Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, wspierani przez pracowników Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Moderatorem spotkania był redaktor Michał Jamroż z gdańskiego oddziału „Gazety Wyborczej”.

Pierwsza cześć warsztatów „Wspólny bilet metropolitalny. Jak wybrać wygodną i bezpieczną technologię” składała się z prezentacji przygotowanych przez firmy. Wprowadzenie do tematu zrobił Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych  Zespołu Doradców Gospodarczych TOR swoją prezentacją dotyczącą szans i wyzwań integracji taryfowej w Trójmieście. Przedstawił realia formalno-prawne, warunkujące istnienie biletu metropolitalnego w metropolii trójmiejskiej, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych podmiotów, zajmujących się transportem publicznym. Nie pozostawił wątpliwości co do tego, że dziś wprowadzenie jednego wspólnego biletu na wszystkie środki transportu zbiorowego, jest rzeczą praktycznie niewykonalną w świetle obowiązujących przepisów. Bariery integracji taryfowej to nie tylko mnogość taryf i zróżnicowane systemy ulg, ale przede wszystkim skomplikowane mechanizmy rozliczania pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, które wymagają dużego wysiłku organizacyjnego i sporych nakładów finansowych,. Wskazał przy tym na rozwój nowoczesnych technologii, które po pierwsze umożliwią rozliczenia międzygminne w sposób prosty i sprawiedliwy, po drugie: sprzężone z nowoczesną technologią mobilną przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa systemu transakcji finansowych i dadzą podwaliny dla realizacji kolejnych elementów usług komunalnych, przydatnych pasażerowi.

W dalszej części spotkania swoje prezentacje przedstawiły firmy: Atos, Avista, MCX, Mennica, RG i Trapeze, oferujące nowoczesne rozwiązania dotyczące m.in. wprowadzenia e-biletu czy inteligentnych systemów płatności w transporcie publicznym. Przedstawiciele Avisty pokazali swój pomysł na system biletowy dla MZKZG i województwa  pomorskiego, nie tylko bazujący na obsłudze różnych systemów taryfowych i zakładający możliwość integracji różnych przewoźników i organizatorów w ramach jednego systemu, ale również pozwalający na m.in. uszczelnienie systemu sprzedaży i określenie rzeczywistych potoków pasażerskich. Przedstawiciel firmy Atos zaprezentował wdrożenie systemu Smart City w Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Niezwykle interesująco wyglądała propozycja firmy Trapeze, dotycząca kart pracujących w systemie typu „be-in, be-out”, posiadających baterie i odczytywanych drogą radiową przy wejściu i wyjściu z pojazdu, co umożliwia przejazd na danej trasie za rzeczywistą stawkę – wszystko to bez udziału pasażera. Propozycja Mennicy to Open Payment System, zakładający wykorzystanie zbliżeniowych kart bankowych i umożliwiający dokonywanie zakupów w pojazdach bez uprzedniego kupowania tradycyjnego biletu.

W drugiej części spotkania uczestnicy wzięli udział w dyskusji, dotyczącej zaprezentowanych rozwiązań. Wskazano ich plusy i minusy oraz uwarunkowania, determinujące wprowadzenie danego rodzaju płatności w mieście wielkości Gdańska. Głos zabrali przedstawiciele m.in. Białegostoku, Elbląga i  Warszawy, a także Krzysztof Rudziński, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego, Hubert Kołodziejski z MZK ZG oraz Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM w Gdańsku Sp. z o.o.

- To było bardzo udane i interesujące spotkanie, a dość gorąca atmosfera dyskusji, ścieranie się różnych stanowisk i opinii świadczą o tym, jak ważny jest temat kwestii związanych z wprowadzaniem czy wspólnej taryfy, e-biletu czy też inteligentnych systemów płatności – podsumowuje Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Patrząc na prezentacje poszczególnych firm nie mogłem oprzeć się refleksji dotyczącej tego, jak bardzo i jak szybko zmienia się komunikacja miejska, podejście do pasażera i jak ewoluuje system sprzedaży biletów. Uważam, że w niedalekiej przyszłości pasażerowie komunikacji miejskiej być może nie będą już musieli pamiętać o tym, by skasować bilet w kasowniku po wejściu do pojazdu. Biorąc bowiem po uwagę obecne możliwości techniczne, jest wielce prawdopodobne, że zrobi to za nich sama karta, wyposażona z baterie. Brzmi jak science-fiction? Rzeczywistość tak przyspiesza, że to, co wczoraj wydawało się jedynie mrzonką, dziś jest realne i prawdziwe – kończy Dobaczewski.



15
67
910
1112
1325
28
  
1615
1817
1920
2221
2426
  
  
  
  
 
Strona główna

Dyrekcja i kierownicy

Ceny biletów

  Punkty sprzedaży
  Automaty biletowe
Tramwaj wodny

Karta Miejska

Gdańska
    Karta Dużej Rodziny


Ogólnopolska
     Karta Dużej Rodziny


Legitymacja studencka

Kontrola biletowa

Niepełnosprawni

Zezwolenia

Przetargi

Praca

Informacja dla pasażera

Otwarte dane ZTM

Linki

O ZTM

Kontakt

strona bip




obrazek karta miejska obrazek skycash

obrazek mobilet

obrazek skycash