Tramwaje:  [  2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12    ]   Autobusy:  [  T8   100   106   107   108   110   111   112   113   115   116   117   118   122   123   124   126   127   129   130   131   132   136   138   139   143   148   149   154   155   156   157   158   162   164   166   167   168   169   171   174   175   178   179   184   186   188   189   195   199   200   205   207   210   212   213   227   232   249   255   256   258   262   267   268   269   283   295   512   574    ]  
Nocne autobusy:  [  N1   N2   N3   N4   N5   N6   N8   N9   N11   N12   N13    ]  
140 lat tramwajów w Gdańsku cz.3

1946 - uruchomienie linii Gdańsk – Orunia, z Wrzeszcz – Nowy Port oraz budowa nowej linii Oliwa – Sopot wzdłuż ul. Grunwaldzkiej.

Połączenie firm komunikacyjnych z Gdańska, Gdyni i Sopotu w przedsiębiorstwo Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańsk – Gdynia (MZKG-G).

1947 – ukończenie odbudowy wszystkich, zniszczonych w czasie wojny, torowisk. Zlikwidowanie jedynie torowisko na ul. Szerokiej, Kowalskiej i Korzennej. Uruchomienie komunikacji tramwajowej na Siedlce oraz z Targu Węglowego do ul. Legionów.

1948 – przeniesienie pętli oliwskiej na nowe miejsce – przy skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Opata Rybińskiego.

143 wagony w eksploatacji.

1951 – powstanie Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk – Gdynia (WPKG-G).

Otrzymanie pierwszych wagonów silnikowych i doczepnych typu N i ND wyprodukowanych w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych KONSTAL i Sanockiej Fabryce Wagonów SANOWAG.  Do 1962 roku dostarczono w sumie 64 wagony silnikowe i 65 wagonów doczepnych. Umożliwiło to wycofanie z eksploatacji tramwajów zbudowanych przed 1945 rokiem.

1957 – likwidacja pętli przy dzisiejszym Placu im. Marszałka Piłsudskiego. Budowa nowej pętli tramwajowej przy ul. Abrahama.

1959 – oddanie do użytku poszerzonej ul. Podwale Przedmiejskie, na odcinku od ul. Chmielnej do ul. Okopowej wraz z torami tramwajowymi (tzw. Trasa W-Z). Zlikwidowanie linii tramwajowych w ciągu ul. Długiej, Długiego Targu i Stągiewnej. Ruch skierowany został na nowa trasę od Bramy Wyżynnej przez ul. Okopową, Podwale Przedmiejskie (wówczas al. Leningradzką) i Wyspę Spichrzów do ul. Łąkowej.

Zdemontowanie torowisk na ul. Waryńskiego i Chrobrego. Wydłużenie trasy z Targ Węglowy – Mickiewicza do pętli przy Kolonii Uroda.

1960 – wydłużenie linii Targ Węglowy – Kolonia Urody do Brzeźna, a w rok później do Nowego Portu.

Likwidacja nierentownej, z powodu uruchomienia Szybkiej Kolei Miejskiej, linii do Sopotu.

1968 – przywrócenie torowiska wzdłuż ul. 3 Maja.

1969 – zakup pierwszych wagonów przegubowych typu 102N i 102Na produkcji KONSTAL.

1971 – zlikwidowanie linii tramwajowej ze śródmieścia do Oruni.

Przeniesienie pętli tramwajowej z Targu Węglowego na ul. Doki.

1974 – rozpoczęcie, zakończonej w 1977 roku, budowy nowej trasy od pętli przy ul. Kościuszki do ul. Pomorskiej w Jelitkowie.

1975 – zakup szybkobieżnych wagonów typu 105N i (Konstal).

1980 – uruchomienie torowiska wzdłuż ul. Klinicznej wraz z nową pętlą tramwajową. Wkrótce zamknięcie pętli przy ul. Doki.

1989 – podział Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Wyłoniono z niego m.in. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej.

1991 -  Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej przekształcono w budżetowy Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Na początku lat 90-tych wybudowano nowy dwutorowy odcinek ul. Podwale Przedmiejskie, pomiędzy ul. Chmielną i ul. Łąkową .

1995 – wybudowanie nowego odcinka ul. Podwale Przedmiejskie od ul. Łąkowej do Bramy Żuławskiej. Likwidacja linii tramwajowej wzdłuż ul. Długie Ogrody.

1999 – likwidacja zajezdni tramwajowej przy ul. Łąkowej.

Zakup pierwszych niskopodłogowych tramwajów NGd 99 produkcji ALSTOM KONSTAL w Chorzowie.

2004 - przekształcenie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Spółkę z o.o. ze 100% udziałem Miasta Gdańska.

Rozpoczęcie modernizacji torowisk tramwajowych w ramach projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) Przymorze, Zaspa, Jelitkowo, Wrzeszcz, Nowy Port, Brzeźno) i Siedlcach . GPKM podzielony był na kilka etapów realizowanych w kolejnych latach

2005  - powołanie jednostki budżetowej Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku (ZTM), którego głównym zadaniem jest organizacja i kontrola przewozów komunikacji miejskiej.

2007 – kontynuacja GPKM -zakończenie budowy linii tramwajowej ze śródmieścia na Chełm oraz zakup używanych tramwajów typu N8C z Dortmundu oraz nowych tramwajów typu Bombardier Flexity Classic (NGT6-2Gd) zmontowanych w Krakowie.

2009 – zakup 35 nowych tramwajów PESA 120NaG Swing oraz używanych tramwajów Düwag N8C, które w wyniku modernizacji zostały nazwane N8C-NF. Dostawy tramwajów w latach 2010/2011. 37,5% zamówienia zrealizowano za pomocą funduszy UE. Modernizacja zajezdni Wrzeszcz.  Prace remontowe oraz zakupy realizowano w ramach GPKM.

2010 – Uruchomienie Systemu Informacji Pasażerskiej.

2012 – kontynuacja projektu GPKM - przedłużenie linii tramwajowej z Chełmu do pętli Łostowice – Świętokrzyska w ciągu al. Witosa i Vaclava Havla.

<<    1       3   >>
 
Strona główna

Dyrekcja i kierownicy

RODO

Ceny biletów

  Punkty sprzedaży
  Automaty biletowe
Tramwaj wodny

Karta Miejska

Gdańska
    Karta Dużej Rodziny


Ogólnopolska
     Karta Dużej Rodziny


Legitymacja studencka

Kontrola biletowa

Niepełnosprawni

Zezwolenia

Przetargi

Praca

Informacja dla pasażera

Otwarte dane ZTM

Linki

O ZTM

Kontakt

Skargi i wnioski

Reklamacje

strona bip




obrazek karta miejska
Gdańskie Centrum Kontaktu

telefoniczny

BO_2018

PIT_2018