Tramwaje:  [  2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   63    ]   Autobusy:  [  100   106   107   110   111   112   113   115   116   117   122   123   124   126   127   130   131   132   136   138   139   143   148   149   154   155   156   157   158   162   164   166   167   168   169   171   174   175   178   179   184   186   189   195   199   200   205   207   210   212   213   227   232   249   255   256   258   262   267   269   283   295   315   512   606   622   658   918    ]  
Nocne autobusy:  [  N1   N2   N3   N4   N5   N6   N8   N9   N11   N12   N13    ]   Tramwaje wodne:  [  F5   F6    ]  
140 lat tramwajów w Gdańsku cz.2

1902 – ukończenie budowy linii tramwajowej z Gdańska do Nowego Portu i dalej do Brzeźna. Początkowo zaczynała się przy Stoczni Schichau (obecnie tereny Stoczni Gdańskiej) i wiodła wzdłuż Martwej Wisły. Linia od początku cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem i została przedłużona najpierw w okolice ul. Gnilnej, a następnie do Żurawia (przez ul. Szeroką i Korzenną). Budowa linii tramwajowej z Brzeźna przez ul. Gdańską i Chrobrego do ul. Waryńskiego (do wiaduktu kolejowego we Wrzeszczu).

Uruchomienie linii z Wrzeszcza do Oliwy. Inna trasa niż zawieszonego tramwaju konnego. Trasa ul. Szymanowskiego, Zamenhofa i Wita Stwosza do Starego Rynku (pętla przy klasztorze Cystersów w Oliwie).

1903 -  połączenie obu przedsiębiorstw tramwajowych pod nazwą Gdańskie Tramwaje Elektryczne SA.

1908 – budowa linii tramwajowej z Oliwy do Jelitkowa.

Długość eksploatacyjna całego torowiska wynosiła 41 km. Tory o znormalizowanej szerokości (1435 mm) w zdecydowanej większości usytuowane były w ciągach ulicznych. Tylko ok. 9 km linii posiadało wydzielone torowiska.

1914 – oznakowanie numeryczne poszczególnych linii tramwajowych. Zastąpiły one dotychczasowe tablice z nazwą końcowego przystanku. Tabor składał się ze 104 wagonów silnikowych i ok. 90 przyczep. Głównymi dostawcami wagonów były niemieckie firmy Herbrandt z Kolonii i Kummer z Drezna.

1923 – rozpoczęcie, zakończonej w 1924 roku, modernizacji istniejących torowisk i przebudowa sieci trakcyjnej.

1926 – przebudowa Alei Zwycięstwa. Wydzielono torowisko tramwajowe pomiędzy dwiema jednokierunkowymi jezdniami. Likwidacja torowiska na ul. 3 Maja.

1927 – uruchomienie dwutorowej linii od Bramy Żuławskiej do Stogów Plaży obsługiwanej przez nowoczesne wagony motorowe typu Bergmann wyprodukowane w Gdańskiej Fabryce Wagonów. Używane były do lat 70-tych XX w.

1929 – przeniesienie linii tramwajowej Gdańsk – Nowy Port z terenów stoczniowo-portowych (ul. Wiślna) na nową arterię komunikacyjną (dzisiejsza ul. Marynarki Polskiej). Dwutorowa linia tramwajowa została położona pomiędzy dwoma jezdniami. Przedłużenie linii Wrzeszcz – Brzeźno do Nowego Portu. Likwidacja nierentownej linii łączącej ul. Łąkową poprzez Targ Rybny z kolejowym Dworcem Głównym (dla pasażerów została ona zamknięta już w 1922).

1930 – Wybudowanie częściowo nowej linii od obecnej Opery Bałtyckiej poprzez ulicę Hallera i ul Mickiewicza do ul. Legionów. Trasa całej nowej linii pod numerem 5 od ul. Łąkowej – Długi Targ – Dworzec Główny –  Zwycięstwa – Opera Bałtycka – Hallera – Mickiewicza – Legionów.

Likwidacja linii na ul. Szymanowskiego i Zamenhofa i przeniesienie jej na al. Wojska Polskiego.

Zmiana koloru tramwajów z ciemnoczerwonego na kolor kości słoniowej. Był on utrzymany do końca II Wojny Światowej.

1937 – zakończenie budowy nowoczesnej zajezdni tramwajowej przy ul. Wita Stwosza obejmującej warsztaty, wielotorową halę postojowo-naprawczą, kuźnię oraz lakiernię.

1939 – zaadaptowanie starej zajezdni przy ul. Partyzantów na garaże autobusów wprowadzonych do gdańskiej komunikacji miejskiej w 1926 roku.

Tuż przed wojną całkowita długość tras tramwajowych w Gdańsku wynosiła ponad 43 km. Obsługiwały ja 104 wagony silnikowe, 110 przyczep i 25 wagonów specjalnych. Głównym dostawcą wozów tramwajowych była Gdańska Fabryka Wagonów.

1942 – utworzenie spółki akcyjnej Zakłady Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia (Verkehrsbetriebe Danzig-Gotenhafen AG), w której skład włączono Gdańskie Tramwaje Elektryczne SA.

Powstanie nowej pętli w Oliwie naprzeciw głównego wejścia do Parku Oliwskiego.

1945 – ogromne zniszczenia sieci tramwajowej w trakcie walk w Gdańsku  w marcu 1945. Pomoc tramwajarzy z Poznania, Warszawy i Łodzi w naprawianiu zniszczeń. Uruchomienie do końca 1945 roku linii do Wrzeszcza, Oliwy i Nowego Portu.

Utworzenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych przez Zarząd miasta Gdańska.

 
<<    1    2    3   >>
 
Strona główna

Dyrekcja i kierownicy

RODO

Ceny biletów

  Punkty sprzedaży
  Automaty biletowe
Tramwaj wodny

Karta Miejska

Gdańska
    Karta Dużej Rodziny


Ogólnopolska
     Karta Dużej Rodziny


Legitymacja studencka

Kontrola biletowa

Niepełnosprawni

Zezwolenia

Przetargi

Praca

Informacja dla pasażera

Otwarte dane ZTM

Linki

O ZTM

Kontakt

Skargi i wnioski

Reklamacje

strona bip




obrazek karta miejska telefoniczny

BO_2018

PIT_2018