Tramwaje:  [  2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   63    ]   Autobusy:  [  100   106   107   108   110   111   112   113   115   116   117   118   122   123   124   126   127   129   130   131   136   138   139   143   148   149   151   154   155   156   157   158   161   162   164   166   167   168   169   171   174   175   178   179   184   186   188   189   195   199   200   205   207   210   212   213   227   232   255   256   258   262   267   268   269   283   295   315   512   574   606   622    ]  
Nocne autobusy:  [  N1   N2   N3   N4   N5   N6   N8   N9   N11   N12   N13    ]   Tramwaje wodne:  [  F5   F6    ]  
140 lat tramwajów w Gdańsku cz.1

Kalendarium
Ludzie od dawna szukali pomysłu na tanią, regularną komunikację. Nie każdego było stać na własną karetę. Pojawiły się dyliżanse, fiakry, dorożki. Pewnie nie każdy wie, że pierwszym zrealizowanym pomysłem na regularny, masowy oraz w miarę tani i szybki przewóz pasażerów w komunikacji miejskiej były omnibusy. Były to pojazdy konne wyglądem przypominające dyliżansy. Ich wadą było jednak to, że kursowały po trasach dostępnych również dla innych pojazdów oraz zabierały stosunkowo niewielu pasażerów. Pierwsza taka linia w Gdańsku powstała w 1864 roku i kursowała do Sopotu. Zarządzała nią spółka Thiel, Goldweid und Hadlich. Lepszym rozwiązaniem było zastosowanie tramwajów konnych, które jeździły po trasach przystosowanych specjalnie dla nich, a więc mogły poruszać się szybciej. Prekursorem w tej dziedzinie był Nowy Jork, gdzie takie rozwiązanie zastosowano w 1832 roku. W Gdańsku tramwaje pojawiły się w 1873 i na trwałe wpisały się w obraz miasta.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze wydarzenia związane z historią tramwajów w Gdańsku. W kalendarium wykorzystano m.in. opracowanie p. Jerzego Kuklińskiego zamieszczone w Encyklopedii Gdańskiej. W tekście użyto obecnych nazwy ulic, miejscowości, itp.

Galeria zdjęć

1871 – pozyskanie koncesji na uruchomienie komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

1872 – powołanie do życia pierwszego w Gdańsku przedsiębiorstwa komunikacji tramwajowej - Niemieckie Towarzystwo Tramwajów Konnych ( filia Berlińskiego Towarzystwa Tramwajów Konnych - Deutsche Pferdeeisenbahngesellschaft). Rozpoczęcie budowy trasy tramwaju konnego między Gdańskiem a Oliwą.

1873 – otwarcie przez Niemieckie Towarzystwo Tramwajów Konnych po roku budowy, pierwszej linii tramwajowej. Trasa jednotorowa o długości 10 km z kilkoma mijankami, z obecnego Targu Siennego przez obecne ulice 3 Maja i Zwycięstwa do Wrzeszcza i dalej do Oliwy. Pierwsza zajezdnia znajdowała się w Oliwie, przy skrzyżowaniu obecnej al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej.

1874 – zawieszenie, z powodu braku rentowności,  linii na odcinku z Wrzeszcza do Oliwy. Linia obsługiwana była przez 18 piętrowych wagonów.

1877 – przejęcie firmy pod nazwą Danziger Strasseneisenbahn (Gdańskie Tramwaje) przez spółkę Oskar Kupferschmidt und Otto Braunschweig OHG.

1878 – budowa linii tramwajowej z Gdańska do Oruni (wzdłuż obecnego Traktu Św. Wojciecha).

1884 –rozbudowa sieci tramwajowej o linie łączące Dolne Miasto z dworcem kolejowym na wysokości Bramy Wyżynnej. Jedna wiodąca od ul. Śluzy Targ Rakowy wzdłuż ul. Łąkowej – Długie Ogrody – Stągiewnej – Długi Targ – Długiej na Targ Rakowy oraz druga od Bramy Żuławskiej przez ul.  Długą na Targ Rakowy.

1886 – budowa kolejnych linii tramwajowych. Pierwsza łącząca ul. Łąkową przez ul. Toruńską - Żabi Kruk – Szeroką z Targiem Rybnym zapewniała bezpośrednią komunikację pomiędzy dworcem kolejowym przy ul. Toruńskiej a przystanią statków pasażerskich na Motławie. Druga linia połączyła  Siedlce ze śródmieściem Gdańska.

1889 – budowa prywatnej linii tramwajowej łączącej centrum Brzeźna z dworcem kolejowym  w Brzeźnie. Linia funkcjonowała do 1891 roku.

Sieć torów tramwajowych liczyła 21 km. Obsługiwało ją 58 wagonów. Zajezdnie znajdowały się we Wrzeszczu (ul. Partyzantów), Siedlcach (ul. Kartuska), Oruni (ul. Gościnna) oraz na Dolnym Mieście (ul. Kurza).

1896 – elektryfikacja gdańskich tramwajów przez firmę AEG. Pierwsze tramwaje elektryczne zostały zakupione w firmie Herbrandt w Kolonii w Niemczech. Zmiana właściciela na Towarzystwo ALS z Berlina.

1899 – powstanie konkurencyjnej firmy tramwajowej w Nowym Porcie – Gdańskie Tramwaje Elektryczne SA (filia drezdeńskiego przedsiębiorstwa KUMMER). Spółka swoją działalnością objęła częściowo Wrzeszcz, Brzeźno, Nowy Port, Letnicę, Młyniska i częściowo Śródmieście.


  <<    1    2      >>
 
 
Strona główna

Dyrekcja i kierownicy

Ceny biletów

  Punkty sprzedaży
  Automaty biletowe
Tramwaj wodny

Karta Miejska

Gdańska
    Karta Dużej Rodziny


Ogólnopolska
     Karta Dużej Rodziny


Legitymacja studencka

Kontrola biletowa

Niepełnosprawni

Zezwolenia

Przetargi

Praca

Informacja dla pasażera

Otwarte dane ZTM

Linki

O ZTM

Kontakt

strona bip




obrazek karta miejska obrazek skycash

obrazek mobilet

obrazek skycash