Tramwaje:  [  2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12    ]   Autobusy:  [  100   106   107   108   110   111   112   113   115   116   117   118   122   123   124   126   127   129   130   131   136   138   139   143   148   149   151   154   155   156   157   158   161   162   164   166   167   168   169   171   174   175   178   179   184   186   188   189   195   199   200   205   207   210   212   213   227   232   255   256   258   262   267   268   269   283   295   315   512   574   606   622    ]  
Nocne autobusy:  [  N1   N2   N3   N4   N5   N6   N8   N9   N11   N12   N13    ]   Tramwaje wodne:  [  F5   F6    ]  
150 lat komunikacji miejskiej w Gdańsku 1/3

150 lat komunikacji miejskiej w Gdańsku

W 2014 roku mija 150 lat od uruchomienia pierwszego stałego i regularnego połączenia, które można uznać za początek komunikacji miejskiej w Gdańsku. W 1864 roku spółka Thiel, Goldweid und Hadlich uruchomiła połączenie z Gdańska do Sopotu. Trasę obsługiwały omnibusy – pojazdy konne wyglądem przypominające dyliżansy. W ten sposób transport stał się w miarę szybki i tańszy a przez to również bardziej dostępny niż kursujące wcześniej dyliżanse, fiakry czy też dorożki. Wadą omnibusów było jednak to, że nadal mogły one zabierać stosunkowo niewielu pasażerów. Poszukiwane były więc dalsze rozwiązania mające na celu poprawę komunikacji. Zaczęły pojawiać się tramwaje konne, potem elektryczne, później auto omnibusy a jeszcze później autobusy.

W kalendarium najważniejszych wydarzeń związanych z historią komunikacji miejskiej w Gdańsku wykorzystano m.in. opracowania zamieszczone w Encyklopedii Gdańskiej. W tekście użyto obecnych nazwy ulic, miejscowości, itp.

1864 – uruchomienie pierwszego regularnego połączenia Gdańsk – Sopot obsługiwanego
              przez omnibusy.

1871 – pozyskanie koncesji na uruchomienie komunikacji tramwajowej w Gdańsku.

1872 – powołanie do życia pierwszego w Gdańsku przedsiębiorstwa komunikacji tramwajowej -
              Niemieckie Towarzystwo Tramwajów Konnych ( filia Berlińskiego Towarzystwa
              Tramwajów Konnych - Deutsche Pferdeeisenbahngesellschaft). Rozpoczęcie budowy
              trasy tramwaju konnego między Gdańskiem a Oliwą.

1873 – otwarcie przez Niemieckie Towarzystwo Tramwajów Konnych po roku budowy,
              pierwszej linii tramwajowej. Trasa jednotorowa o długości 10 km z kilkoma
              mijankami, z obecnego Targu Siennego przez obecne ulice 3 Maja i Zwycięstwa do
              Wrzeszcza i dalej do Oliwy. Pierwsza zajezdnia znajdowała się w Oliwie, przy
              skrzyżowaniu obecnej al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej.

1874 – zawieszenie, z powodu braku rentowności,  linii na odcinku z Wrzeszcza do Oliwy.
              Linia obsługiwana była przez 18 piętrowych wagonów.

1877 – przejęcie firmy pod nazwą Danziger Strasseneisenbahn (Gdańskie Tramwaje)
              przez spółkę Oskar Kupferschmidt und Otto Braunschweig OHG.

1878 – budowa linii tramwajowej z Gdańska do Oruni (wzdłuż obecnego Traktu Św. Wojciecha).

1884 – rozbudowa sieci tramwajowej o linie łączące Dolne Miasto z dworcem kolejowym
              na wysokości Bramy Wyżynnej. Jedna wiodąca od ul. Śluzy Targ Rakowy wzdłuż
              ul. Łąkowej – Długie Ogrody – Stągiewnej – Długi Targ – Długiej na Targ Rakowy
              oraz druga od Bramy Żuławskiej przez ul.  Długą na Targ Rakowy.

1886 – budowa kolejnych linii tramwajowych. Pierwsza łącząca ul. Łąkową przez
              ul. Toruńską - Żabi Kruk – Szeroką z Targiem Rybnym zapewniała bezpośrednią
              komunikację pomiędzy dworcem kolejowym przy ul. Toruńskiej a przystanią statków
              pasażerskich na Motławie. Druga linia połączyła  Siedlce ze śródmieściem Gdańska.

1889 – budowa prywatnej linii tramwajowej łączącej centrum Brzeźna z dworcem kolejowym
              w Brzeźnie. Linia funkcjonowała do 1891 roku.

              Sieć torów tramwajowych liczyła 21 km. Obsługiwało ją 58 wagonów. Zajezdnie
              znajdowały się we Wrzeszczu (ul. Partyzantów), Siedlcach (ul. Kartuska), Oruni
              (ul. Gościnna) oraz na Dolnym Mieście (ul. Kurza).

1896 – elektryfikacja gdańskich tramwajów przez firmę AEG. Pierwsze tramwaje elektryczne
              zostały zakupione w firmie Herbrandt w Kolonii w Niemczech. Zmiana właściciela
              na Towarzystwo ALS z Berlina.

1899 – powstanie konkurencyjnej firmy tramwajowej w Nowym Porcie – Gdańskie Tramwaje
              Elektryczne SA (filia drezdeńskiego przedsiębiorstwa KUMMER). Spółka swoją
              działalnością objęła częściowo Wrzeszcz, Brzeźno, Nowy Port, Letnicę, Młyniska
              i częściowo Śródmieście.

1902 – ukończenie budowy linii tramwajowej z Gdańska do Nowego Portu i dalej do Brzeźna.
              Początkowo zaczynała się przy Stoczni Schichau (obecnie tereny Stoczni Gdańskiej)
              i wiodła wzdłuż Martwej Wisły. Linia od początku cieszyła się bardzo dużym
              zainteresowaniem i została przedłużona najpierw w okolice ul. Gnilnej, a następnie
              do Żurawia (przez ul. Szeroką i Korzenną). Budowa linii tramwajowej z Brzeźna
              przez ul. Gdańską i Chrobrego do ul. Waryńskiego (do wiaduktu kolejowego
              we Wrzeszczu).

              Uruchomienie linii z Wrzeszcza do Oliwy. Inna trasa niż zawieszonego tramwaju
              konnego. Trasa ul. Szymanowskiego, Zamenhofa i Wita Stwosza do Starego Rynku
              (pętla przy klasztorze Cystersów w Oliwie).

1903 – połączenie obu przedsiębiorstw tramwajowych pod nazwą Gdańskie Tramwaje
              Elektryczne SA.

1908 – budowa linii tramwajowej z Oliwy do Jelitkowa.

              Długość eksploatacyjna całego torowiska wynosiła 41 km. Tory o znormalizowanej
              szerokości (1435 mm) w zdecydowanej większości usytuowane były w ciągach ulicznych.
              Tylko ok. 9 km linii posiadało wydzielone torowiska.

1912 – rozpoczęcie pierwszych prac związanych z budową oddzielnych torów kolejowych
              (Gdańsk-Sopot). Prace przerwane przez I wojnę światową.

              Uruchomienie pierwszego połączenia tzw. auto-omnibusem na trasie Gdańsk-Stogi.
              Pierwsze pojazdy były autami przystosowanymi do przewozu ludzi i bagaży oraz
              samochodami przebudowanymi na podwoziu ciężarówek. Pierwsze autobusy zabierały
              od 16 do 42 pasażerów. Początkowo połączenia autobusowe organizowane były
              wyłącznie przez firmy prywatne i odgrywały niewielką rolę. W latach 20-tych i 30-tych
              przede wszystkim wspomagały komunikację tramwajową oraz kolejową, na których
              głównie spoczywał ciężar transportu ludzi.

1914 – oznakowanie numeryczne poszczególnych linii tramwajowych. Zastąpiły one
              dotychczasowe tablice z nazwą końcowego przystanku. Tabor składał się ze
              104 wagonów silnikowych i ok. 90 przyczep. Głównymi dostawcami wagonów były
              niemieckie firmy Herbrandt z Kolonii i Kummer z Drezna.

1920 – wprowadzenie stałych połączeń auto-omnibusami. Pierwsze auto-omnibusy
              odgrywały największą rolę w połączeniach z odległymi dzielnicami (np. ze Stogami
              czy też Krakowcem) oraz w połączeniach na trasach podmiejskich, gdzie nie jeździły
              tramwaje oraz pociągi. Często poza omnibusami konnymi były tam jedynym środkiem
              transportu dla osób nieposiadających własnych pojazdów.

              Firma Autobus Aktiengesellschaft z linią na Stogi,  w 1921 przewiozła 103 659 osób.
              Pasażerów woziły  autobusy mające 42 miejsca, w tym 32 siedzące.

              Głównym węzłem był dworzec autobusowy na Targu Siennym (dawny Heumarkt).

1921 – uruchomienie połączenia Gdańsk – Sopot, obsługiwanego przez 10 samochodów
              należących do Automobil Omnibus-Verkehr oraz Gdańsk – Sztutowo, obsługiwanego
              przez Gobbers und Schantz ze Sztutowa.

1923 – rozpoczęcie, zakończonej w 1924 roku, modernizacji istniejących torowisk i przebudowa
              sieci trakcyjnej.

1924 – wzmocnienie komunikacji do Sopotu poprzez uruchomienie połączenia auto-omnibusami
              przez firmę Labbudas Autobetrieb.


1 | 2 | 3

 
Strona główna

Dyrekcja i kierownicy

Ceny biletów

  Punkty sprzedaży
  Automaty biletowe
Tramwaj wodny

Karta Miejska

Gdańska
    Karta Dużej Rodziny


Ogólnopolska
     Karta Dużej Rodziny


Legitymacja studencka

Kontrola biletowa

Niepełnosprawni

Zezwolenia

Przetargi

Praca

Informacja dla pasażera

Linki

O ZTM

Kontakt

strona bip




obrazek karta miejska obrazek skycash

obrazek mobilet